Carrièresprongen: Michael

Leuk artikel over collega Michael in Transport & Logistiek blad TON

Michael: ‘De combinatie plannen en rijden vind ik fijn.’

  • Michael is 34 jaar
  • woont in Oosterhout
  • werkt 17 jaar voor De Graaf Logistics in Oosterhout
  • getrouwd met Barbara
  • heeft 2 dochters: Nomy (9) en Romee (6)

WAS

magazijnmedewerker, chauffeur en teamleider Crossdock

WORDT

planner & chauffeur

 

Michael kwam op jonge leeftijd binnen als magazijn­medewerker bij De Graaf Logistics. Hij werd chauffeur en groeide door naar teamleider Crossdock. Nu is Michael weer terug op de wagen en wordt hij intern opgeleid tot planner.

Hoe kwam je bij De Graaf Logistics terecht?

“Ik begon als scholier met een bijbaantje als medewerker crossdock. Drie dagen per week werkte ik dan van zes tot ongeveer elf uur ‘s avonds. Na mijn middelbare school begon ik aan een BBL-opleiding Electrotechniek. Ik stopte met de opleiding: ik werkte vier dagen per week in de bouw en dat beviel mij helemaal niet. Toen ik wegging bij De Graaf Logistics, werd mij verteld dat ik altijd terug mocht komen. Ik kende het bedrijf en de mensen goed en wilde daar graag weer gaan werken. Op mijn zeventiende ging ik fulltime in het crossdock werken.”

En toen zocht je nieuwe uitdagingen?

“Ik haalde mijn rijbewijs B en mocht vanaf dat moment pakketjes gaan bezorgen. Ik reed met een klein busje. Het werk was afwisselend, het gaf mij een gevoel van vrijheid. In het begin reed ik verschillende routes mee met collega’s. Daarna kreeg ik de sleutels en mocht ik zelf op pad. Vanaf dat moment werkte ik om de week in het crossdock en als chauffeur van een bus.
Mijn vaste route werd Goeree-Overflakkee.”

Het gevoel van vrijheid en de afwisseling smaakte naar meer?

“Ik reed twee jaar in een bus en kreeg daarna de kans mijn groot rijbewijs te halen.

Het examen techniek vond ik erg lastig. Ik dacht: waar ben ik in aan begonnen? Na twee pogingen had ik de theorie toch in the pocket. Ik was twintig toen ik mijn CE-rijbewijs haalde en mocht direct op pad met een citytrailer. Gelukkig kreeg ik allemaal adressen in Brabant, waar ik de omgeving goed ken. Het is natuurlijk nogal een verschil of je in een bus of in een vrachtwagen de weg op gaat. Maar als ik iets niet wist, kon ik altijd mijn collega’s bellen voor advies. Tegenwoordig worden alle beginnende chauffeurs eerst met een mentor op pad gestuurd.”

En dan ben je een volleerd chauffeur. Je hebt je ADR-papieren en levert ook biertanks op grote evenementen. Toch besloot je om terug het magazijn in te gaan. Waarom?

“Mijn dochters worden zo snel groot, daar wil ik meer bij betrokken zijn. Drie jaar geleden besloot ik daarom terug te gaan naar het magazijn. Ik werkte in een tweeploegen­systeem. Zo was ik om de week overdag thuis bij mijn dochters. Ik werd assistent teamleider en groeide na een half jaar door naar teamleider. Overdag stuurde ik een ploeg van acht magazijnmedewerkers aan, in de avonddiensten zo’n vijftien. Leidinggeven vond ik best lastig. Oosterhout is een kleine gemeente. Veel mensen die in het magazijn werken, wonen hier. Je komt elkaar overal tegen. Het laveren tussen aansturen en aanspreken op werkhouding vond ik moeilijk. Op het laatst ging ik met steeds minder plezier naar mijn werk. Na twee jaar als teamleider vond ik het het genoeg. Ik wilde weer op de wagen. Ik miste de vrijheid en had genoeg van het gezeur aan mijn hoofd.”

Dat voelde misschien als een stap terug: van teamleider naar chauffeur?

“Dat gevoel van een stap terug had ik ook. Wat vinden mijn collega’s daarvan? Na een half jaar op de wagen was ik weer de oude. En toen kwam transportmanager Tim de Haan, die zag dat ik meer in huis had. Het bedrijf vergrijst en Tim zoekt naar verjonging voor de afdeling planning. Hij vroeg of dit iets voor mij was: ‘Je kent het bedrijf goed, je kent de klanten en de werkregio. Dat is een enorm voordeel als je planner bent.’ Gelukkig hoef ik geen externe opleiding te volgen. Mijn collega’s leiden mij op. Ik leer het best in de praktijk.”

Hoe bevalt het?

“Ik ben nu twaalf weken bezig. De ene week werk ik als chauffeur, de andere week zit ik op de planning. Ik heb het voordeel dat ik veel van onze klanten ken. Daardoor kan ik goed inschatten hoeveel tijd sommige klussen kosten. Het is puzzelen en soms is het stressvol, maar ik heb het erg naar mijn zin. Tot nu toe vind ik de combinatie plannen en rijden heel fijn. Deze week werk ik op kantoor. Volgende week zit ik weer achter het stuur. Ik zie mijzelf de komende jaren wel als planner/chauffeur werken.”

Werken bij De Graaf Logistics

Vind jij een nieuwe uitdaging bij DGL?